Slovácké muzeum - Kurz zdobení kraslic batikou bude zhodnocen výstavou


29. února 2008 | Autor: kraj Zlínský

Pro rok 2007-2008 připravilo Centrum péče o TLK ve Slováckém muzeu v Uherském Hradišti výukový program zdobení kraslic voskovou rezevrážní technikou - batikováním. Kurz byl zahájen 6. listopadu 2007 a účastnilo se ho 11 frekventantek. Vedení kurzu se ujala Marie Vlčková (1948), která vyrůstala v prostředí, kde se generace žen věnovaly zdobení novoveských kraslic se znalostí místních tradic už v polovině 19. století. Učitelkou jí stále je maminka Jarmila Lagová (1926), která navazovala na své předchůdkyně, proslavené ostrožské malérečky. Jarmile Lagové předala impuls především její matka Františka Macháčková. Kraslice zhotovovala celoročně pro ÚLUV, kde získala ocenění Mistryně lidové umělecké výroby. Její dcera Marie Vlčková předává dnes znalosti dceři a vnučkám a díky kurzu ve Slováckém muzeu dalším ženám, o nichž můžeme vzhledem k výsledkům jejich práce hovořit jako o jejích pokračovatelkách. První lekce byla věnovaná obecným informacím o kraslicích, jejich zdobení, o novoveském technicko-ornamentálním typu, kraslicích zdobených rezervážní technikou - batikováním a také kombinací s leptem pomocí šťávy z kysaného zelí. Frekventantky se seznámily s pomůckami, potřebnými ke zdobení vajíček, dřívkem s užší či širší dutou kovovou trubičkou nebo různě ostrými kreslícími pomůckami, které se nahřívají a namáčejí do rozpáleného otopeného vosku ze včelích plátů ve speciálně upraveném kahánku - lžíci nad plamenem. Technika představuje postupné namáčení vejce do příslušného barevného tónu při striktním zachovávání barevné posloupnosti od oranžové, červené, černé, vždy s postupným bedněním, vykrýváním malých plošek vajíčka na jednotlivých barvách. Závěrečná fáze spočívá v odstranění vosku nad plamenem popocí otopování.
Účastnice kurzu se postupně seznamovaly s ornamentálně složitějšími drobnokresebnými motivy, neboť právě kraslice s Uherskoostrožska vynikají technickou dokonalostí až virtuozitou ve zdrobňování motivů a zhušťování geometrických sítí. Precizní drobně vykreslené dekory v této oblasti vykrystalizovaly k rozvinutí florálních kompozic do motivů halúzkových, tedy rostlinných, podle symboliky a námětů se ujalo místní pojmenování kraslic jako kostelové stropové, kostelové oknové, kostelová na Srdce Páně, imitující chrámové stropy, kostelní vitráže, motivy na kalich, monstranci, které jsou často umocňovány využíváním ornamentálních pruhů, cest nebo vody, členící kraslici na menší plochy. Druhým technicko-ornamentálním typem novoveských kraslic je batikování kombinované s leptem. Představují ho kraslice zelové, zdobené sítí kosočtverců v barvě žluté (sirkové), oranžové (mrkvová) a červené (rumělková). Autorství je připsáno vyhlášené ostrožské malérečce Alžbětě Bartysové. Na rozdíl od předchozího postupu se zelové kraslice v závěru práce namáčejí do šťávy z kvašeného kyselého zelí, která nejtmavší voskem nepokryté plochy vyleptá doběla. Společně s tvorbou lektorky Marie Vlčkové z Ostrožské Nové Vsi bude ve výstavě přiblížena uvedená technika zdobení kraslic a kraslice nových krasličářek, jimiž se brzy mohou stát Eliška Bečicová, Ludmila Dvořáková, Dana Koníčková, Hana Lepková, Vojtěška Martínková, Kristýna Mikulková, Milena Mikulková, Marie Šuranská, Veronika Uhlířová, Lenka Vašků a Markéta Masaříková. Výstava Výsledky kurzu zdobení kraslic v přísálí Slováckého muzea potrvá od 17.3. do 26.4. 2008.
R. Habartová

Tento článek pochází ze serveru www.lidovakultura.cz.