Dnes je středa 12. března 2025, svátek má Řehoř Český jazyk

3.1.1 Obyčeje konce masopustu


Období od svátku Třech králů do Popeleční středy. Datum Popeleční středy je pohyblivé. Období masopustu, které vrcholí dny před Popeleční středou, se končí zpravidla v únoru nebo v březnu. Názvy jsou krajově rozmanité (masopust, ostatky, fašank, voračky, končiny aj.). V tradiční kultuře je to čas svateb, zabíjaček, zábav, obchůzek masek. Do posledních tří masopustních dnů se soustřeďují mnohotvárné, bohaté a svým původem a funkcí různorodé obyčeje - obchůzky, přestrojování, zvláštní jídla, tance a taneční hry, divadelní scénky a zábavy, v nichž se projevovala mužská chasa, ale i ženy, děti, cechy, spolky. Všeobecným znakem masopustního období jsou také masopustní merendy a plesy, příznačné pro městskou kulturu. Jako spolková sokolská maškarní zábava se rozvinuly od konce 19. století šibřinky.
 
3.1.1.1 Obchůzky masek a maskování
Obchůzky maskovaných postav s muzikou se vyskytují dosud na mnoha místech; skladba maškar je velmi pestrá, od starých typů zvířecích masek (medvěd, kůň), “světa naopak” (muži převlečení za ženy) a cirkusových postav k maskám zpodobujícím a parodujícím rozličná zaměstnání, povolání stav, zástupce jiných etnik (žid, cikán), s aktualizační tendencí k současnosti (postavy z televize, bezdomovci aj.). V tvorbě masek se mj.projevuje tvořivost a nápaditost jednotlivců i skupin.
 
3.1.1.2 masopustní pečivo, formy a místní názvy
Typické jsou různé druhy smaženého pečiva (koblihy, šišky, boží milosti různých tvarů a názvů) pro návštěvníky a účastníky obchůzek. Dnes jsou mnohde jediným připomenutím tohoto období.
 
3.1.1.3 předávání masopustního práva, obchůzka s právem
Obchůzky byly v tradiční kultuře záležitostí svobodné chasy, jíž uděloval starosta svolení k pořádání zábav. Odznakem této pravomoci byla ozdobená hůl (šavle), právo, s nímž masopustního navštěvovali domy, pod nímž se pak v hostinci konaly různé žertovné soudy za zdánlivé přestupky přítomných občanů. Ostatkové právo, příznačné pro tradici Hané, se příležitostně udržuje dodnes. V průběhu 20. století pořádají maškarní průvody a zábavy většinou spolky (hasiči).
 
3.1.1.4 pochovávání basy (masopustu,  bakusa aj.)

Konec období je vyjádřen v  pochovávání basy (masopustu), lidové hře parodující církevní pohřeb. Hlavní motiv vycházel z nastávající postu se zákazem zábav a muzik. Konec tohoto období ztělesňovala basa (příp. loutka, Bakus). Ve scénce s kostýmovanými postavami (kněz, kostelník, plačky) zaznívají žertovné promluvy aktualizované známými příhodami a vlastnostmi místních lidí.Vystoupení pořádají muzikanti, divadelníci, spolky, zvláště hasičské, a to na vesnici i ve městech, kde má obyčej asi svůj původ.Udržuje se na venkově porůznu dodnes.


Folklorní festivaly (35)
Instituce, organizace a spolky (4)
Konference (3)
Muzea v přírodě (22)
Periodický tisk (12)
Stálé expozice (22)
Webové prezentace (13)
Přidat odkaz